الفراعنة ليسوا بناة الاهرام
طبعا اول حاجة هتقولها لنفسك مين الاهبل ده انت-الباحث- بتقول حاجة من المسلمات
انا اعرف ان ما اقوله خطير ومهم للغاية وانا لست مع او ضد هذه النظرية ولكن احب ان انقل لك هذا الموضوع لتعرف بنفسك وتحكم
أحب أأكد تاني أني ناقل الباحث للمناقشة لأن الناس بترد علي الموضوع وكأنه من تأليفي
يعني أنا غير ملزم بالرد على جميع المشاركات وكمان الأعضاء ممكن تتناقش مع بعضها في الموضوع
وعلشان أريحكم أنا هقول رأي مبدأي في الموضوع :
الكلام شكله مقنع بدرجة كبيرة
لكن فيه بعض الملاحظات:
- طبيعة المعرفة العلمية تراكمية بمعنى أن أى نظرية علمية مبنية على ما سبقها من نظريات و دراسات و أبحاث ووثائق و ....
و بالتالى من أجل نقض النظرية المتعارف عليها حاليا لا يكفى التفنيد المنطقى لها بل لا بد أن تكون النظرية الجديدة متماشية مع الأسس التى بنيت عليها النظرية السابقة أو على الأقل لا تتعارض معها إلى جانب شمولها لنطاق أوسع من النظرية السابقة
- لا بد للنظرية الجديدة أن تلقى قبولا أو على الأقل رواجا بين علماء الاثار لكى يتم مناقشتها
- فى الوقت الحالى و مع اتساع كم المعلومات المتاح أصبح من الصعب على أى باحث منفرد أن يعدل فى نظرية سائدة فضلا عن أن ينشىء نظرية جديدة تخالف العديد من النظريات السائدة
- إذا كان الباحث مقتنعا بما قال عليه أن ينشره أولا فى أوساط الأثريين أو على الأقل فى تجمعاتهم ثم ينشره على العامة بعد ذلك
أتمنى أكون قدرت اوصل اللى أنا عايز اقوله و أنه يكون مفهوم
الموضوع للباحث محمد سمير عطا
ولكن قبل قراءة الموضوع ارجو ان تفتح عقلك وتنسي كل ما تعلمته
من قبل وكن محايدا ...بمعني لا تقرا وانت بتقول لنفسك من الاول ان الكلام ده غلط
انا لحد دلوقتي فعلا في صدمة وموش عارف اصدق مين ولا مين
المهم يلا نبدا
طبعا اول حاجة هتقولها لنفسك مين الاهبل ده انت-الباحث- بتقول حاجة من المسلمات
انا اعرف ان ما اقوله خطير ومهم للغاية وانا لست مع او ضد هذه النظرية ولكن احب ان انقل لك هذا الموضوع لتعرف بنفسك وتحكم
أحب أأكد تاني أني ناقل الباحث للمناقشة لأن الناس بترد علي الموضوع وكأنه من تأليفي
يعني أنا غير ملزم بالرد على جميع المشاركات وكمان الأعضاء ممكن تتناقش مع بعضها في الموضوع
وعلشان أريحكم أنا هقول رأي مبدأي في الموضوع :
الكلام شكله مقنع بدرجة كبيرة
لكن فيه بعض الملاحظات:
- طبيعة المعرفة العلمية تراكمية بمعنى أن أى نظرية علمية مبنية على ما سبقها من نظريات و دراسات و أبحاث ووثائق و ....
و بالتالى من أجل نقض النظرية المتعارف عليها حاليا لا يكفى التفنيد المنطقى لها بل لا بد أن تكون النظرية الجديدة متماشية مع الأسس التى بنيت عليها النظرية السابقة أو على الأقل لا تتعارض معها إلى جانب شمولها لنطاق أوسع من النظرية السابقة
- لا بد للنظرية الجديدة أن تلقى قبولا أو على الأقل رواجا بين علماء الاثار لكى يتم مناقشتها
- فى الوقت الحالى و مع اتساع كم المعلومات المتاح أصبح من الصعب على أى باحث منفرد أن يعدل فى نظرية سائدة فضلا عن أن ينشىء نظرية جديدة تخالف العديد من النظريات السائدة
- إذا كان الباحث مقتنعا بما قال عليه أن ينشره أولا فى أوساط الأثريين أو على الأقل فى تجمعاتهم ثم ينشره على العامة بعد ذلك
أتمنى أكون قدرت اوصل اللى أنا عايز اقوله و أنه يكون مفهوم
الموضوع للباحث محمد سمير عطا
ولكن قبل قراءة الموضوع ارجو ان تفتح عقلك وتنسي كل ما تعلمته
من قبل وكن محايدا ...بمعني لا تقرا وانت بتقول لنفسك من الاول ان الكلام ده غلط
انا لحد دلوقتي فعلا في صدمة وموش عارف اصدق مين ولا مين
المهم يلا نبدا